dnes je sobota,  21. december 2024,  meniny má Bohdan,  spln: 15. december 2024,  dnes východ slnka: 07:39,  dnes západ slnka: 15:50
poľovnícke sety poľovníctvo Terem

Poľovníci vs. Ochranári - diskusia

autor: off Poacher
pridané: 3.4.2012 14:07

Dole pridávam zaujímavý článok, že by prvá lastovička? Možno si raz nájdeme k sebe cestu ... aj keď ja to veľmi ružovo stále nevidím. Snáď týmtio pridaním neporuším žiadne pravidlá, ak náhodou áno tak poprosím administrátora o zmazanie. Ďakujem



. Poľovníci verzus ochranári


(02.04.2012; Týždeň; č. 14, s. 70; Čejka Tomáš)


Šokujúce správy, napríklad že deviantný poľovník zastrelil sučku nemeckého ovčiaka ‑ náhradnú matku malého rysa, ktorého sa ľudia s jej pomocou snažili vrátiť do prírody, zbytočne vyostrujú vzťahy medzi poľovníkmi a ochranármi.


Ľudia sú bytosti mnohovrstevné. Stáva sa, že síce musia, napríklad pod tlakom spoločenských morálnych zásad, svoje pudy potláčať, zato ich nechávajú vyrašiť inde, často v ešte obludnejšej podobe. Agresivita a sklony k sadizmu sa určitou mierou prejavujú už v detstve, kde ich však možno maskovať túžbou po poznaní, zvedavosťou. Veď, priznajme si, kto z nás netrhal nevinným muchám nožičky a krídla či neskúšal, po koľkých hodinách kraulovania vo vode mravec konečne a navždy znehybnie?


.devianti a pokrytci


Našťastie, len v menšine prípadov sa takéto deviácie rozkošatia a zachovajú do dospelosti. Líšiť sa môže pohľad na to, čo je pre morálny kódex prípustné a čo z neho vyčnieva. Sadistickými úchylákmi môžu byť v určitom zmysle aj zamestnanci bitúnkov. Ibaže vďaka nim si na mäse pochutia aj nelovci a často moralisti, ktorí si mäso pokrytecky kúpia v hypermarkete. Určité právo na odsúdenie vrahov a žrútov zvierat majú vegetariáni. Aj to je však sporné, pretože oni zase ubližujú iným živým organizmom. Rastliny predsa tiež cítia bolesť, majú pamäť a svoju inteligenciu, ako tvrdí uznávaný rastlinný neurobiológ František Baluška, profesor pôsobiaci na Bonnskej a Komenského univerzite. Z pohľadu pacifistu sa lovecká vášeň môže javiť aj ako zvrátenosť, najmä v dnešnej dobe, keď už neslúži na obživu ako kedysi. Lov teda považujeme automaticky za čosi barbarské, úchylné, či prinajmenšom za luxus alebo prejav snobizmu. To je však len jeden pohľad na vec. A ľudia sú predsa bytosti mnohovrstevné.


.poľovník ako diagnóza


Kedysi sa mi dostala do rúk štvorzväzková kniha českého spisovateľa a poľovníka Jana Vrbu. Volala sa Myslivcův rok. Tam som sa po prvý raz zoznámil s poľovníkom, ktorý ma svojimi poznatkami o prírode, ušľachtilosťou a úprimnosťou dokonale zmiatol. Ďalšie príklady uvádza český psychiater a publicista Cyril Hoschl. Náruživým lovcom bol napríklad detský psychológ profesor Matějček, stelesnenie dobra. Poľovníkom boli a sú viacerí vysokoškolskí pedagógovia, ktorých by sme ťažko mohli považovať za odprírodnených a akokoľvek frustrovaných, nebodaj psychicky narušených jedincov. Ako však píše profesor Hoschl, u časti týchto charizmatických osobností môže ísť o sublimáciu alebo len presmerovanie agresivity do lovu, takže z potenciálnych agresorov sa stávajú relatívne neškodní lovci. Sublimácia je náhrada spoločensky odsúdeniahodného správania správaním spoločensky akceptovaným. Lovci nemusia byť zákonite agresormi, rovnako ako u inej časti jedincov nie je láska k zbraniam a Odrezávanie hlavičiek nevinným laniam dôsledkom sublimácie, ale skutočne ukazovateľom agresivity, ktorá sa z konkrétnych jedincov valí rôznymi kanálmi. Dočasný záver teda je, že oboje môže byť pravda, záleží však na kontexte.


.mýty a stereotypy


Vzťahy poľovníkov a environmentalistov sú zaťažené viacerými názorovými stereotypmi. Bežný vidiecky poľovník si väčšinou o ochranároch myslí, že sú to mestskí ľudia, ktorí nevystrčili nos z paneláka, všetko vedia len teoreticky a prírode nerozumejú. Na druhej strane, pre bežného zanieteného ochranára, často aj radikálnejšieho zoológa, sú poľovníci úchylní jedinci, ktorí vraždia len preto, aby ukojili svoje ego pomocou zbrane, navyše sú to sexuálne frustrovaní jedinci s mizerne vyvinutými sekundárnymi pohlavnými znakmi a problémami s erekciou. Zhovievavejšia časť ochranárov vidí poľovníctvo ako nepochopiteľnú záľubu, ktorá pramení z výchovy, vplyvu prostredia a nedostatku inej, zmysluplnej činnosti. Iný je pohľad čistokrvných pragmatikov ‑ tí sa môžu na poľovníctvo pozerať ako na odvetvie poľnohospodárskej prvovýroby, s tým rozdielom, že zvieratá nie sú uväznené v stajniach, ale behajú vo veľkých výbehoch (obory) alebo slobodne v prírode. Ide vlastne o ekologické chovy poľovnej zveri. Ak poľovníctvo vnímame cez takúto optiku, logický obal dostáva aj prikrmovanie zveri, tak často kritizované ochranármi.


.ako odblokovať komunikáciu


Poľovníci a environmentalisti sú v mnohom odlišní, zároveň by si však mohli byť navzájom užitoční. Ich spolupráci bráni mnoho zbytočných konfliktov a skreslených predstáv o druhej strane. Na začiatok by stačilo podchytiť latentné faktory možného ideologicky nezaťaženého dialógu, teda témy, na ktoré majú obidve strany podobný názor, napríklad polyfunkčnosť krajiny alebo zhodný odpor proti nedisciplinovaným motoristom v lese. V Česku sa už ľady pohli. Environmentalisti, ktorí majú skúsenosti pri práci s verejnosťou, usporadúvajú pre poľovníkov workshopy, ako dosiahnuť dotácie týkajúce sa rôznych aktivít, od záchranných staníc živočíchov až po obnovu krajiny. Poľovníci im zas na oplátku prispejú napríklad pracovnou silou pri revitalizačných aktivitách alebo poskytujú cenné znalosti o lokálnych, nielen prírodných podmienkach.


Prvý krok k odstráneniu bariér by mohol viesť cez verejné uznanie, že nie všetci poľovníci sú vyšinutí masoví vrahovia a nie všetci environmentalisti sú zamindrákovaní, nevzdelaní idealisti, čo robia len prieky.


Autor je zoológ


Text k obr.: Poľovník je vlastne ekologický chovateľ.


počet zobrazení: 4 952
počet hlasov: 2

Aký je dôvod vášho označenia za nevhodný?

komentáre

zoradiť
off Baikal, 23.7.2014 o 13:10

ja sa toho mozno nedozijem, ale snad raz sa aj nahnevany obcan polovnik bude moct na uradoch a sudoch stazovat na marenie vykonu prava polovnictva, nahnevany obcan rybar na marenie vykonu rybarskeho prava, nahnevany obcan majitel lesa na marenie uzivania a hospodarenia s jeho majetkom ... atd ... ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 1

off kaso79, 23.7.2014 o 10:59

takzvanemu novinarovi Sudorovi som pisal uz za predosly rozhovor...ale je to obmedzeny truhlik...u debilneho naroda nemate co zmenit...to nema mentalitu to nema rozum...to len nasleduje dopredy vytycenu cestu co vyhovuje "pastierom" stada... ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 2

off namreh, 23.7.2014 o 9:37

jarodt,prepáč ak sa ťa to dotklo,ale chcel som poukázať na to že tu je väčšia cenzúra ako za komunistou.A nevšimol som si že by si to niekedy kritizoval.Možno nečítam všetko. ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off goret, 23.7.2014 o 9:37

pekný článok .. na nasratie :) o nasratom občanovi, ktorý potrebuje nasrať ďalších občanov ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off jarodt, 23.7.2014 o 9:14

namreh to máš odkiaľ, že mi to nevadí? Máš nejakú vešteckú guľu? ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off namreh, 23.7.2014 o 9:03

jarodt a tu nie je čistič?U druhých ti to vadí a tu??? ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off jarodt, 23.7.2014 o 8:56

diskusia je moderovaná, to znamená, že v tomto denníku existuje osoba - čistič, ktorá rozhoduje o tom, ktoré príspevky sa pustia do diskusie a ktoré sa nepustia, kolegovia poslali už pred hodinou nejaké pripomienky, žiadne vulgarizmy, nič také, len argumenty, nula bodov, cez čističa to neprešlo. ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off jarodt, 23.7.2014 o 7:52

Pozrite na to ako funguje aktivistická propaganda na oblbovanie panelákových týpkov v praxi a berme si príklad odkaz ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Edu, 6.4.2012 o 15:50

Ano zubáč je i podla mna najlepšia sladkovodná ryba na svete . ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off orol, 6.4.2012 o 15:25

Vďaka. Také 8 kg už majú hádam okolo 90cm a to už sú riadne gulone. Krásne bielulinké hrubé filety bez kostí. Tajomná, kráľovská ryba s kráľovským okom, hádam najlepšia ryba. ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Edu, 6.4.2012 o 14:37

Asi 1o rokov som sa špecializoval na lov dravcov .Hlavne zubáčov . Tie naj mali cez 8 kilo . Lovil som na mrtvu rybku ktorú som dával bez navazca na jedoháčik do kozelca . Presný počet neviem ale určite tých zubáčov bolo niekolko stoviek . Obdobie bolo počas lovnej sezony . ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off orol, 6.4.2012 o 14:33

Edu počul som, že si ulovil mimo iného aj niekoľko kapitálnych zubáčov. Napíš jednou vetou hmotnosti, dĺžku ( prípadne aj nástrahu, čas a obdobie ). ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Edu, 6.4.2012 o 14:17

psa ma priatelka :-D bicyklovat sa samozrejme viem a lyžovant vie u nás tiež každý :-D Psa mat nemožem lebo som často v zahraničí ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off goret, 6.4.2012 o 13:48

.. a bicyklovať a lyžovať sa vieš? ak áno, potom ti už k dokonalému spoznaniu problematiky "človek a príroda" chýba už len pes :) ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Edu, 6.4.2012 o 13:30

Ja som ochranár polovník i turista a netrpím preto schizofréniou :-D ešte som i rybár a hubár:-D ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off goret, 6.4.2012 o 13:28

horar1992, ak si ešte nebol na chate pod Borišovom, tak tam si k jednému stolu dokážu sadnúť poľovníci, ochranári i turisti. Asi tam pôsobí nejaký dobrý génius loci (duch miesta) fungujúci proti chamtivosti k presadzovaní len vlastných záujmov. Asi tam pôsobí niečo čo pekne ospieval i Hviezdoslav, niečo výstražne preložené do jazyka našej súčasnosti ako "ojebeš, odjebeš a skapeš". ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Edu, 6.4.2012 o 12:52

horar1992 i ja som stráž prírody sako80 tiež istok tiež atd. Nevidím nič zlé na zberaní odpadkov čistení lúk kde sa vyskytuje orchydea a mnoho inej činnosti ktorá sa robí pre prírodu . Stráž prírody nie je pandúrom na ludí . Mala by usmernit nevedomého človeka nie sa hrat na pandúra či policajta . To je myšlienka ochrany prírody . Vidiet mladého človeka uviazaného o americký strom a nepovodnu drevinu Duglasku tisolistú - Pseudotsuga menziesii v amoku ako chráni naše kultúrne a prírodné dedičstvo mi príde rovnako blbé ako keby si lahol do zemiačniska a chránil americké zemiaky pred človekom ktorý ich tam vysadil za nejakým účelom .Sprostost niekedy nepozná hraníc odkaz ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off horar1992, 6.4.2012 o 12:15

Edu no mám dost ta blondýnka má prejav ako... to chce íst do politiky? a ta druhá češka ? takích ludí nepovažujem za ochranárov... GORET ja stále hladám spôsob a chcem aby sa bariéry odstránili aj v rodine máme stráž prírody... ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Edu, 6.4.2012 o 11:07

horar1992 uplne normálne bez emocií spolupracuje štátna ochrana prírody s polovníkmi . Ak sa za ochranárov vydávajú samozvané protištátne a protispoločenské orcganizácie ničiace prírodu ako je LOZ VLK netreba ich považovat za ochranárov ale naopak ! Mali by však za svoje skutky ktoré napáchali svojim konaním niest i zodpovedniost .Ak sa za ochranárov skrýva ešte politik tak je o humor hned postarané . Tu sú dve čelné predstavitelky zelených v česku pani predsedníčka odkaz a tajomníčka zelených na Slovensku . odkaz Nech si každý urobí názor o ich odbornosti ! ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off goret, 6.4.2012 o 6:46

horar1992, stará známa všeobecne platná ľudová múdrosť hovorí, že kto chce hľadá spôsob, a kto nechce hľadá výhovorku. Isto to platí aj na spomínané odstraňovanie bariér. Nemusia hneď chcieť všetci, na začiatok by stačili tí, ktorých vidieť a majú prirodzenú autoritu. ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off horar1992, 6.4.2012 o 0:40

To je ako nebo a peklo a že sa odstránia bariéry tomu neverím je to ako čakat na spasenie,ktoré nikdy nepríde...ani jedna strana nemá svätožiaru..čest výnimkám | ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off conty, 5.4.2012 o 22:04

na to "združenie VLK" sa už ani radšej nevyjadrujem ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off kopoviar17, 5.4.2012 o 21:50

evidentne to bol mladý rys co som videl.Bolo to o 2hod poobede pri posede,neviem ci by si dospeli diví rys trúfol ist von s lesa.Nehádam sa neviem to potvrdiť ale myslím si to. ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Edu, 5.4.2012 o 17:17

kopoviar17 to isto nebol ten rys ! ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off kopoviar17, 5.4.2012 o 9:43

úplní súhlas s Goret,Edu. Nie len my polovníci by sme mali vychádzať s ochranármi ale aj oni snami.ked sa mu 20krat povie aby toho psa nepustil do revíru a aj tak to robí, a ked sa mu streli ta sučka tak si myslím že mal sklopiť uši a bud ticho.Ze urobil obrovskú mediálnu bublinu to bola jeho šikovnosť v jeho prospech.výnimku pes nemal žiadnu a pre Edu ten rys prežil našiel som ho pri strhnutom srnčekovi kedysi vo februári. ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off goret, 5.4.2012 o 7:05

Lesný muž, a ty kde berieš istotu vo svojich tvrdeniach?? Fakt si myslíš, že pravdu má ten hlasnejší? Ale to už teraz z pohľadu Lilie nie je dôležité a miesto obviňovania sa, by malo prísť poučenie sa. Na začiatok by sme sa mohli dohodnúť, že dodržovať zákon by mali všetci, tzn. aj tí, ktorí si robia z ekológie privátny biznis a ja ich vzhľadom na ich násilnícko-nátlakové maniere nazývam ekoultras. Pokrytectvo je katalizátorom kokotizmu v každom z nás. ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Edu, 4.4.2012 o 22:01

lesný muz nechapem čo ten oranžový obojok riešil alebo neriešil !!! Zakon nič nehovorí o oranžových obojkoch . Čiže obojok nehral žiadnu úlohu.Nie rys by naozaj neprežil ani nebol schopný lovit 70 ks srnčej zveri . Majitel psa si mal preštudovat zakon o polovníctve keby ho nebol porušoval nikto mu nezastrelí psa . ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off lesny muz, 4.4.2012 o 21:45

EDU prosím ťa nepíš tu že polovník ZÁKONNE zastrelil tu sučku!!!! A kde berieš tu istotu že by ten rys neprežil? Ked vychovala niekoľko rysov ktorí boli úspešne vypustený. A ked strielal na toho psa určitel videl oranžový obojok!!!! Vedel velmi dobre o akého psa sa jedna,a ten pes mal výnimku. Ved to bol jeho sused!!!! Mysliš že poslanci sú všemocný???? ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Edu, 4.4.2012 o 21:31

Ja som tiež stráž prírody .Ochrana prírody je dolezita ako je ochranou nie ničením ako to robí loz vlk ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off darinka, 4.4.2012 o 20:35

Ale určite sa dá všetko, len treba mať na vec racionálny pohľad... ja som vyštudovala ekológiu, a popritom som aj poľovníčka. S autorom článku súhlasím, obe strany vystihol :) ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off orol, 4.4.2012 o 20:10

Sa mi dostalo do uší, že ten ochranár p. Majda dostal nejakú vyššiu pokutu ( v tej súvislosti )... čo je na tom pravdy?? ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Edu, 4.4.2012 o 19:44

ochranár a ochranár je rozdiel . LOZ VLK napríklad považujem za združenie ktoré ůmyselne likviduje našu prírodu . Ak polovník zastrelil zákonne sučku nemeckého ovčiaka asi mal na tento počin dovod . Ešte k tomu dve muchy jedou ranou . Ten malý glorifikovaný rys by nemal najmenšiu šancu prežit v prírode . Zase iba hra na cit ludí ,ktorí nerozumejú danej problematike . Medzi profesionalmi ochranarmi je vela polovníkov to snád hovorí za všetko !!! Myslím tým tých naozajstných nie tých hrajúcich sa na ochranárov pomocou populizmu . ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Jelsovec, 4.4.2012 o 8:31

autor okrem toho že je zoológ je aj filozof? ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off conty, 3.4.2012 o 23:48

všetko je o kompromisoch, nemyslím si však, žeby sa to v blízkej budúcnosti vyriešilo ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off Poacher, 3.4.2012 o 16:19

Sprg. je fakt že na takých doplácame ... ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off 3006sprg, 3.4.2012 o 15:46

clanok pekny, jedna smola vsak je to ze 50% slovenskych polovnikov lovi pre maso a pre zabavu z toho ze mozu zabijat a nanestastie musim potvrdit ze mnohi si so zbranou v ruke riesia komplex menejcennosti ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

off kaso79, 3.4.2012 o 15:05

Kiez by takychto clankov bolo viacej a v Bleksovkach a podobnych mediach tovriacich mienku tohot posetileho naroda. Odporucam clanok v Myslivosti, kde sa pekne pise co asi caka polovnikov v ramci hospodarenia a vyvoja krajiny a pod. odkaz ◄ reagovať

dať hlas príspevku | počet hlasov: 0

reklama

Zelené zápisky z poľovníckych chodníkov
Poľovníctvo TEREM