Poľovnícky turizmus je samostatná a osobitná forma cestovného ruchu. Je to súhrn vzťahov a javov, vyplývajúcich z cestovania a pobytu osôb za účelom získania poľovníckeho zážitku, poľovníckej trofeje a rozšírenie vlastného poznania. Je viazaný na skupinu ľudí, pre ktorú je poľovníctvo osobnou záľubou.
Prioritným motívom zákazníka (poľovníka), vedúcim ho k účasti na poľovníckej turistike môže byť:
- túžba uloviť zver, ktorá sa v jeho krajine, alebo v blízkosti bydliska
- nenachádza
- túžba získať cennejšiu trofej, akú vlastní
- nedostatok príležitostí pre realizáciu sa v poľovníctve v mieste bydliska
- pozorovanie zveri a jej správanie v prirodzenom prostredí
- prejav moci a bohatstva
Sprievodnými motívmi sú:
- získanie nových skúseností v neznámych podmienkach
- overenie vlastných schopností
- túžba spoznať nové druhy zveri
- psychická regenerácia a rozptýlenie
- eskapizmus – návrat k prírode
- družnosť a sociálne kontakty
- poznávanie iných krajín, obyčajov a zvykov
- túžba po ocenení a uznaní
Poľovnícka turistika ma svoje špecifické črty:
- výsledok je závislý od prírodných daností, geografickej polohy, reliéfu
krajiny, vegetácie a existencie jednotlivých druhov poľovnej zveri
- časová ohraničenosť je viazaná na zákonom stanovenú dobu lovu
- poľovná zver je viazaná na určité teritórium, ktoré najviac vyhovuje jej
biologickým požiadavkám
- vlastná poľovnícka akcia je priestorovo ohraničená na konkrétny
poľovnícky revír
- lov zveri musí byť v súlade s chovateľskými princípmi príslušnej oblasti
a v súlade s platnou legislatívou
- internacionalizácia poľovníckej turistiky vyžaduje rešpektovanie
medzinárodných dohovorov o ochrane voľne žijúcich druhov živočíchov a spôsobu obchodovania s nimi (CITES, Bernská konvencia, Ramsarský dohovor)
- držba, preprava a manipulácia so zbraňami
Produktom poľovníckeho turizmu v obchodnom chápaní je sortiment, ktorý čo najpresnejšie reprodukuje požiadavky trhu a má schopnosť uspokojiť potreby a očakávania zákazníkov.
Základný sortiment poľovníckej turistiky:
a) individuálna poľovačka – je organizovaná pre jedného poľovníka v k tomu
určenej časti poľovného revíru s poľovníckym sprievodcom. Používa sa pri ponuke poľovačky na raticovú zver a pri ponuke lovu šeliem.
b) spoločná poľovačka – organizuje sa pre skupinu najmenej troch poľovníkov (strelcov), pričom nadháňanie zveri na strelcov vykonávajú honci za pomoci poľovníckych psov. Používa sa obvykle pri ponuke poľovačky na diviačiu a malú zver, ale aj na šelmy.
c) pozorovanie zveri – súvisí s filozofiou eskapizmus, návratu človeka do prírody. Umožňuje rozšíriť okruh záujemcov o poľovnícku turistiku o nepoľovníkov. Ponuku tvorí pozorovanie zveri v jej prirodzenom prostredí počas jej dennej aj nočnej aktivity. Samozrejmosťou je možnosť fotografovania a filmovania.
počet zobrazení: 5 938
počet hlasov: 0